Veranstaltungen

Mit seinen wissenschaftlichen Veranstaltungen versucht das Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien (VWI) die neuesten Ergebnisse im Bereich der Holocaust-, Genozid- und Rassismusforschung einem breiteren ebenso wie einem ausgewiesenen Fachpublikum regelmäßig näher zu bringen. Die unterschiedlichen Formate dieser über einen engen Wissenschaftsbegriff hinausweisenden Veranstaltungen, die von in einem kleinen Rahmen gehaltenen gehaltenen Vorträgen, den Simon Wiesenthal Lectures über für ein Fachpublikum interessante Workshops bis zu großen internationalen Tagungen, den Simon Wiesenthal Conferences reichen, spiegeln das breite Tätigkeitsfeld des Instituts wider.

Präsentationen von ausgewählten Neuerscheinungen zu den einschlägigen Themen des Instituts, Interventionen im öffentlichen Raum, die Filmreihe VWI Visuals und die Fachkolloquien der Fellows runden die Palette der Veranstaltungen des Instituts weiter ab.

Veranstaltung
Ines Koeltzsch: Early Kafka Commemoration and the Question of Belonging in post-WWI Central Europe

Montag, 9. Mai 2022, 18:00 - 19:30

Vienna Wiesenthal Institute, Research Lounge 1010 Vienna, Rabensteig 3, 3rd Floor

Vienna Jewish Studies Colloquium hosted by the Vienna Wiesenthal Institute for Holocaust Studies

Click here to register for the event.

ABSTRACT | When Franz Kafka died on June 3, 1924, in Kierling near Vienna, the writer was known to only a smaller literary audience in Central Europe. His friends and colleagues commemorated his life, publishing numerous death notices and obituaries and organizing solemn memorial evenings in Prague, Vienna, and Berlin. My lecture will examine these early memorial practices as testimonies of cultural belonging in post-WWI Central Europe less of Kafka himself than of his commemorators

BIO | Ines Koeltzsch is an independent historian based in Vienna and former Research Fellow at the VWI. She focuses on modern history and culture in Central and East Central Europe with a special focus on Jewish/non-Jewish relations in this region. She is the author of Geteilte Kulturen. Eine Geschichte der tschechisch-jüdisch-deutschen Beziehungen in Prag (1918-1938) (Oldenbourg, 2012), and a contributor to the recently published Prague and Beyond. Jews in the Bohemian Lands (University of Pennsylvania Press 2021) [Also published in German as Zwischen Prag und Nikolsburg (Vandenhoek & Ruprecht 2019).]

VJSC | The Vienna Jewish Studies Colloquium (VJSC) is an informal forum for Jewish Studies scholars in Vienna and its environs to come together, share their research-in-progress and exchange ideas. In the 2021/22 academic year, there will be five seminars, each hosted by a different institution.

Please register HERE and bring a valid photo-ID. The 2G rules (fully vaccinated or recovered) apply at this event. FFP2 masks are mandatory.

“Post-Colloquium”: Salzamt, Ruprechtspl. 1, 1010 Vienna